ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ

رابطه متقابل :: پاسداران فرهنگ/سماء.

پاسداران فرهنگ/سماء.

به کانال سخن_نو بپیوندید

به کانال سخن_نو بپیوندید

پاسداران فرهنگ/سماء.

هدف از ایجاد این پایگاه اینترنتی الفت بیشتر با جوانان وطنم یعنی ایران است باشد تا با همدلی و همراهی در راه صواب دست همدیگر را بگیریم و تا قله های سرافرازی با هم دیگر باشیم

پیام های کوتاه
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

رابطه متقابل

شنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۸ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

رابطه ی مردم مسلمان در جامعه اسلامی در قالبی برنامه ریزی شده است که همه مردم با مسئولان و امیران خود نه تنها احساس بیگانگی نکنند بلکه آنان را امانت دار و همانند پدران خود بدانند تا به وسیله ی این احساس و تفکر نسبت به یکدیگر بتوانند در فضای اخوت و مهربانی جامعه را آنگونه که باید بسازند.

ساز و کار هایی نیز برای این رابطه پدرانه و صمیمی بین مردم و مسئولان جامعه نیز طراحی و پیش بینی شده است. روایات و آموزه های دینی که به صراحت بیان می دارند که حق رهبر مردم و حق مردم بر رهبر چه مواردی هستند و این که باید حاکم گوش شنوایی برای شنیدن خواسته های مردم داشته باشد.

امیر المومنین در نامه ای که خطاب به مالک اشتر نوشتند این گونه این نقشه راه را ترسیم کردند:

مهربانى با مردم را پوشش دل خویش قرار ده، و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز، چونان حیوان شکارى باشى که خوردن آنان را غنیمت دانى، زیرا مردم دو دسته‏اند، دسته‏اى برادر دینى تو، و دسته دیگر همانند تو در آفرینش مى‏باشند. اگر گناهى از آنان سر مى‏زند یا علّت‏هایى بر آنان عارض مى‏شود، یا خواسته و ناخواسته، اشتباهى مرتکب مى‏گردند، آنان را ببخشاى و بر آنان آسان گیر، آن گونه که دوست دارى خدا تو را ببخشاید و بر تو آسان گیرد. همانا تو از آنان برتر، و امام تو از تو برتر، و خدا بر آن کس که تو را فرماندارى مصر داد والاتر است، که انجام امور مردم مصر را به تو واگذارده، و آنان را وسیله آزمودن تو قرار داده است. هرگز با خدا مستیز، که تو را از کیفر او نجاتى نیست، و از بخشش و رحمت او بى‏نیاز نخواهى بود. بر بخشش دیگران پشیمان مباش، و از کیفر کردن شادى مکن، و از خشمى که توانى از و دین را پژمرده، و موجب زوال نعمت‏هاست. و اگر با مقام و قدرتى که دارى، دچار تکبّر یا خود بزرگ بینى شدى به بزرگى حکومت پروردگار که برتر از تو است بنگر، که تو را از آن سرکشى نجات مى‏دهد، و تند روى تو را فرو مى‏نشاند، و عقل و اندیشه‏ات را به جایگاه اصلى باز مى‏گرداند.

از طرف دیگر مردم نیز در قبال اعمال و رفتار حکام خود نه تنها نباید بی تفاوت باشند بلکه وظیفه شرعی و عقلانی آن ها این است که کارها و اعمال شایسته و ناشایسته آنان را به آنان گوشزد کنند تا راه پیشرفت را هموار سازند و عدالت را حاکم کنند.

این که ارتباط مردم با مسئولان در چه حدی و در به چه کیفیتی است مسئله ای است که نیازمند تهیه آمار است ولی به بداهت معلوم است که ارتباط شایسته ای بین مردم و مسئولان برقرار نیست.

سنگ های پیشرفت جامعه را نه مردم به تنهایی و بدون نیاز بازوی حکومت و نه حاکمان بدون کمک گرفتن از مردم می توانند در دیوار سعادت جامعه بچینند بلکه باید همکاری و ارتباط تنگاتنگی بین مردم و حاکمیت برقرار باشد و این ارتباط به دو علت بسیار ضروری است اول اینکه آگاهی از فضایی که بر سطح جامعه و بدنه عامه مردم حاکم است جز با ارتباط با مردم به دست نمی آید و دوم اینکه هر کار و اقدامی که بدون مردم انجام شود و به اصطلاح کاملا دولتی و حکومتی باشد یا به کندی پیش می رود و یا نافص می ماند چنانچه اگر کسی نگاهی اجمالی به تاریخ انقلاب اسلامی داشته باشد به روشنی در مییابد که کارهایی که مردمی بوده به بهترین نحو ممکن انجام گشته و فعالیت هایی که به اصطلاح دولتی بوده معایبی از قبیل فساد مالی، عدم پیشرفت و موارد دیگر را تجربه کرده اند.

به عبارت دیگر کار ها را باید به دست مردم سپرد تا مردمی باشد و افراد جامعه در پیشبرد آن ها موثر باشند تا هم آن کار سریعتر انجام شود و هم شخصیت اجتماعی و تاثیر گذار افراد تقویت شود که یکی از سرمایه های اجتماعی برای هر جامعه ای است.

این که دولتمردان و مسئولان حتی رهبر جامعه خادم مردم هستند مسئله ای کاملا دینی و عقلانی است و فقط جمله ای نیست که بشود سخنرانی ها را با آن زینت داد زیرا در عالم واقع کارها و اقداماتی که مستلزم صرف نیروی زیاد هستند جز با کمک مردم امکان پذیر نیستند و در واقع این مردم هستند که مسیر رشد را مهیا می کنند.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۳
...عابدینی...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">