ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ

لذت با دین امکان پذیر است :: پاسداران فرهنگ/سماء.

پاسداران فرهنگ/سماء.

به کانال سخن_نو بپیوندید

به کانال سخن_نو بپیوندید

پاسداران فرهنگ/سماء.

هدف از ایجاد این پایگاه اینترنتی الفت بیشتر با جوانان وطنم یعنی ایران است باشد تا با همدلی و همراهی در راه صواب دست همدیگر را بگیریم و تا قله های سرافرازی با هم دیگر باشیم

پیام های کوتاه
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

لذت با دین امکان پذیر است

شنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۰۷ ق.ظ

لذت واقعی در سایه دین

این تعبیر در دید اول موجب شگفتی یا تعجب است چطور می شود که دینی که دارای محدودیت های متفاوت و مرز ها و حریم های اخلاقی و اعتقادی و ارزشی است بتواند لذت کامل را برای یک انسان فراهم سازد؟ چگونه لذتی که در اذهان مردم به خوشی و عیاشی تعریف می شود با دینی که موجب تکلیف و مشقت است حاصل می شود؟ چگونه می توان با دین به لذت رسید در حالی که لذت های رایج امروزی از دیدگاه دین ممنوع و شدیدا تقبیح شده اند؟

سوالاتی که ذکر شد شاید نمایانگر حقیقت پنهانی است که در پسِ نگاه صرفا آرمانگرایانه همراه با رویا پردازی و عاری از دیدن و محاسبه نکردن واقعیت های تاریخی طولانی مدت پنهان شده و یا به تعبیر دیگر شدیدا مظلوم قرار گرفته اند.

 زندگی لذیذ و خالی از نگرانی و اضطراب همان مدینه فاضله و سراب آبِ گوارایی است که بیشتر مردم در راه رسیدن به آن هیچ توفیقی را به دست نمی آورند و ناکام از دنیا رخت بر می بندند.

هر عملی که انسان انجام می دهد اگر لذتی در آن نباشد ادامه پیدا نمی کند لذت بردن لازمه شروع و ادامه یافتن کار و کوشش است (البته لذت را باید در لایه های عمیق نیت یک فرد جستجو کرد نه در ظاهر عمل؛ مردانی که صبح تا شب به سختی کار می کنند و خسته می شوند ولی چون هدفی به نام تامین نان حلال را در باطن عمل خود دارند خسته هم که می شوند با نشاط هستند و لذت از کار چنین افرادی به مراتب بیشتر از آنهایی است که فقط در پشت میز خود نشسته و امضا می زنند.)

زندگی آمیخته با لذت همان گمشده ای است که بسیاری مردمان در جستجوی آن توفیقی به دست نیاوردند و چه بسا طائفه و گروهی که خود در این وادی عظیم راه خود را گم کردند و به بیراهه رفتند و سرنوشت نکبت بار آنان به رابطه جنسی با حیوانات یا تعرض به کودکان معصوم و بی گناه خردسال ختم شد؟ ( ((به گزارش مشرق، شبکه پنج تلویزیون فرانسه گزارش داد: ژان - ایو لو دریان گفت اگر یک نظامی فرانسوی در جمهوری آفریقای مرکزی به دلیل تجاوز محکوم شود، باید بلافاصله مجازات شود. اگر کسی پرچم فرانسه را لکه دار کند خائن است. تحقیقات در خصوص تجاوز نظامیان فرانسوی به کودکان در جریان است. منابع و سازمان های زیادی به همراه خانواده ها و نزدیکان قربانیان، گفته های کودکان را تایید می کنند./می توانید گزارش کامل تجاوز سربازان فرانسوی به کودکان آفریقایی را در خبرگزاری مشرق مشاهده نمایید.)) ) ( ((و یا می توان به تعرض به کودکان انگلیسی توسط کشیک های کلیساهای انگلستان اشاره کرد و هزاران مورد از این موارد در سرتاسر جامعه غرب)) )

نکته اساسی برای زندگی ای که مساوی با لذت یا عین لذتی است این است که این نوع حیات ساختنی نیست بلکه شروع کردنی است. زندگی آسوده را نمی توان با پول بنا کرد و با زرق و برق لباس و ماشین و خانه لوکس بر هیبت و دوام آن افزود بلکه باید از پول و همه چیز خود گذشتن تا گوشه ای از این زندگی را تجربه کنیم کسانی که با پول لذت را برای خویش و خانواده خودشان فراهم می کنند در حقیقت در حال فریب خود و خانواده خویش هستند.

شاید یکی از حکمت های تاکید روایات بر عدم دلبستگی بر مال دنیا همین است که خداوند متعال بالاترین همه فضائل را برای بنده اش می خواهد و پول لذت بنده اش را محدود و زمینی و حیوانی خواهد کرد خداوند او را انسان و ذی روح آفریده است می خواهد با روح خود به لذت عالی دست یابد.  پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: ان الله یحب معالی الامور و یکره سفسافها

عشق و یا هر مظهری از لذت در صورتی اصیل و واقعیتی با ارزش دارد که ماندگار و در تعارض با سعادت دنیا یا آخرت آن شخص نباشد.

 عشق های خیابانی و لحظه ای چرا عاقبت نیکویی ندارند؟ چرا علاقه به رابطه نا مشروع میان دو تن فراتر از شهوت حیوانی و جنون آمیز نمی رود؟ چرا طرفین رابطه نا مشروع ارزشی جز کالای جنسی برای یکدیگر قائل نیستند و هر هنگامی که فردی بهتر برای ادامه این رابطه پیدا شود آن دیگری را همانند میوه گندیده دور میریزند؟ چرا علاقه هایی که مبتنی بر ارضای شهوت از راه غیر عقلانی است دوام ندارد و همانند درختی که ریشه اش پوسیده هیچ قرار و آرامی ندارند؟ علت رواج صنعت پورنوگرافی در غرب و برخی کشورهای آسیایی همانند ژاپن چیست؟ چرا در هر فیلم و مراسمی در سرزمین غرب یک ملکه زیبایی معرفی می شود؟ چرا روابط آزاد جنسی و نامحدود بودن شرکای جنسی حس شهوت غربیان را سیر نکرده است؟ و چرا اختراعاتی که برای حد اکثر استفاده از شهوت انسانی تشکیل شده اند فقط حس دیوانه وار و سیری ناپذیر او را رشد و گسترش داده است؟ چرا آمار تعرض و تجاوز به دختران و زنان غربی بسیار بالاست؟ چرا زنان و حتی مردان شاغل در ارتش آمریکا مورد تجاوز جنسی واقع می شوند؟ ( ((به گزارش سیاست روز به نقل از سایت آنتی وار، براساس آمار رسمی پنتاگون، در سال ۲۰۱۱ ، ۳۱۹۲ مورد تجاوز به زنان نظامی در ارتش امریکا ثبت شد. رقمی به همین تعداد نیز در سال ۲۰۱۰ گزارش شده است. اما آمارهای واقعی بسیار بیشتر از این تعداد برآورد شده، زیرا اکثر تجاوزها، گزارش نمی شود و مسکوت می ماند. برای مثال «دپارتمان دفاع» امریکا(DoD) می گوید در سال ۲۰۱۰، تنها ۱۴ درصد از موارد تجاوز گزارش شده است. براساس تخمین این سازمان، در این سال چیزی قریب به ۱۹ هزار تجاوز به زنان نظامی در ارتش امریکا اتفاق افتاده است. )) )

 

پاسخ همه این سولات و پرسش های مشابه را باید در عدم کامیابی در رسیدن به لذت و حس خوش بودن جستجو کرد. و باید به خباثت سیاستمدران صهیونیست غربی پی برد که چگونه ملت های خود را همانند جنگلی منظم اداره می کنند تا مبادا مظلومان علیه ظالمان قیام کنند و گرگ های درنده هر روز بیشتر قربانی میگیرند و مهر تجاوز و تعدی بر پیشانی زنان بی پناه و ناآگاه غربی نقش می بندد.

لذتی که اسلام برای انسان تعریف می کند نه تنها موجب کامیابی اوست بلکه موجبات کامیابی دیگران را نیز فراهم می سازد؛ دین اسلام افراد یک جامعه را با هم به کامیابی می رساند و اجازه نمی دهد همانند الگوی توسعه غربی 1 درصد را به نهایت لذت و 99 درصد را به پایین ترین درجه ذلت برساند.

رشد جامعه همگانی است لذا برنامه ای همگانی میطلبد لذتی که موجب سلب لذت دیگری شود یا موجب کاهش لذت دیگری شود مقبول نیست. هیچ زنی نمی تواند به بهانه اینکه از نگاه های دیگر مردان در خیابان لذت می برد یا آزادی و عریانی را دوست دارد موجب بی میلی آن مرد به زن خویش شود؛ هیچ مردی حق ندارد در غیر از خانه خود و غیر از همسر خود از زن دیگری دلبری کند و با او صمیمی باشد چون حق شوهر او را تضییع می کند؛ دختران و پسران جامعه باید همه رفتارها و ابراز احساساتشان در محیط جامعه فارغ از مرد یا زن بودن باشد و فقط جنبه انسانی آن ها دیده شود به عبارت دیگر جنسیت اصالت ندارد بلکه انسان بودن هر انسانی اصیل است.(البته نوع وظایف و حقوق زن و مرد در مرحله اول و انسان بودنشان مساوی است ولی با توجه به جنبه جنسیتی زن و مرد حقوق و تکالیف آن ها تفاوت هایی دارد که متناسب با خلقت و فطرت آنها می باشد.)

هر نوع رفتاری اعم از سخن گفتن، لباس پوشیدن و حتی نحوه راه رفتن نیز نباید آرامش مرد و زن را در جامعه بر هم بزند زیرا جامعه محیط عشق و عشق بازی نیست محیط کار و پیشرفت است. ( ((قرآن کریم :وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَ‏ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ ... وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ /ترجمه : و به آنان با ایمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس‏آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسرى‏هاى خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر براى شوهرانشان، ... و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صداى خلخال که برپا دارند به گوش رسد). و همگى بسوى خدا بازگردید اى مؤمنان، تا رستگار شوید!)( سوره ی نور آیه 31)

 

 

عشق های خیابانی و امثال آن همانند فست فودهای به ظاهر خوش طعم ولی مضر هستند انسان را سیر میکنند ولی چند سال دیگر به خاطر خوردن آنها باید از خیلی از غذاهای لذیذ دیگر محروم باشد؛ مکافات عمل خود شخص است لذت چند ساله را به لذت چند ماه فروخت.

همه بحث گذشته در مورد لذایذ مادی بود ولی در مورد لذت های معنوی و غیر مادی باید گفت که اصالت آنها به مراتب بیشتر است و ماندگاری بیشتری دارند تجربه هایی نظیر حل یک مسئله، موفقیت در آزمون، قبولی در دانشگاه، کسب رتبه ممتاز، ارائه مطالب علمی به مخاطبان، تدریس و مواردی اینچنین مثال هایی ساده از لذایذ غیر مادی هستند که به اعتراف همگان هم ماندگارند و هم بی بدیل و غیر قابل مقایسه با صرف یک غذای خوش طعم.

عبادت خداوند متعال یعنی ارتباط موجودی معلول با علت هستی یعنی ارتباط مملوک با مالک یعنی مکالمه ای که به هیچ عنوان دو طرفش قابل مقایسه نیستند در طرفی خداوند متعال و در طرف دیگر بنده ای که وجود و عدمش وابسته به اراده الهی است؛ دیگر چه لذتی بالاتر از این متصور است؟ چه لذتی فراتر از این می تواند وجود داشته باشد که موجودی به نام انسان بنده و مطیع خالق هستی باشد و خداوند او را همانند خود بگرداند؟ خداوند تعالى در حدیث قدسى مى‏فرماید: ( ((عبدى‏ اطعنى‏ حتى اجعلک مثلى فانّى اقول کن فیکون، فانت تقول کن فیکون: اى بنده من مرا اطاعت کن تا تو را مانند خود قرار دهم، همان طور که من مى‏گویم باش، پس موجود مى‏شود، تو نیز بگویى، بشو، پس موجود شود)(قصص انبیاء)) )

( ((قال الصادق (ع): العبودیة جوهرة کنهها الربوبیة، فما فقد من (فی) العبودیة وجد فی الربوبیة، و ما خفى عن الربوبیة اصیب فی العبودیة. قال اللَّه تعالى- سَنُرِیهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهِیدٌ. و تفسیر العبودیة بذل الکل (الکلیة)، و سبب ذلک منع النفس عما تهوى و حملها على ما تکره، و مفتاح ذلک ترک الراحة و حب العزلة.و طریقه الافتقار الى للَّه تعالى. قال رسول اللَّه (ص): اعبد اللَّه کأنک تراه فان لم تکن تراه فإنه یراک.

ترجمه: حضرت صادق (ع) فرموده است: بندگى حقیقى جوهره‏ایست که اساس و ذات آن ربوبیت است، پس آنچه از مقام عبودیت کم و ناپیدا شد، در مقام ربوبیت پیدا و هویدا گردد. و هر مقدارى که از مراتب و صفات ربوبیت مخفى و پوشیده گشت: در مراحل عبودیت جلوه‏گر و آشکار شود. خداوند متعال مى‏فرماید: ما آیات و نشانى‏هاى خودمان را در آفاق و أنفس ارائه و نشان‏ مى دهیم، تا اصل حق روشن گردد. و آیا براى آنان کافى نیست که خداوند جهان بر همه و بر بالاى همه اشیاء و موجودات حاضر و شاهد است. و تفسیر حقیقت عبودیت:در گذشتن از همه علائق و بخشیدن هر چیزى در راه اوست، و مقدمه و سبب آن: باز داشتن نفس است از خواستهاى شخصى او، و واداشتن به آن امورى که موافق میل و هواى او نیست. و یگانه کلید این معانى، ترک راحت‏طلبى و خوشیها، و عادت کردن به کناره‏گیرى از معاشرتهاى مادى و نفسانى است. و راه و صراط این برنامه، دریافتن و ایمان به آنکه سراپا وجود او محتاج به خداوند متعال است، و به هر حال باید رضاى او را تحصیل کند، و هر مقصد و خواسته‏اى داشته باشد باید از او بگیر. رسول اکرم (ص) فرمود: خداى عزیز را بندگى کن چنان که گویى تو او را مى‏بینى، و هر گاه نتوانستى این حالت را دریابى: بدان که او حاضر و ناظر بر تو است.)(ترجمه مصباح الشریعة)).

 . اگر درک این رابطه را داشته بودیم شب و روزمان به عبادت می گذشت که مردان خدا همینگونه بودند؛ دائم الذکر بودند و در هر کاری خداوند را در نظر می گرفتند حتی خوابیدن و غذا خوردنشان.

قصد قربت یعنی تمام لذت بما هو لذت یعنی ذوب در لذت رابطه مالک و مملوک یعنی ارزش پیدا کردن موجودی به نام انسان در عالم هستی.

در پایان متذکر می شوم که واقع بینی و حقیقت جویی دو ملاک تشخیص لذایذ واقعی و کاذب هستند و باید گفت که بیشتر مردم نمی دانند که در واقع به نام لذت گرفتار در رنج و عذاب هستند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۰۹
...عابدینی...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">